Leefstijl2019-05-03T15:33:04+00:00

Leefstijl

Uiteindelijk moet je werken aan een leefstijl die bij jou past en die je je hele leven vol kunt houden. Je hele leven? Ja, je hele leven.

Hoe ziet dat eruit? Je eet gezond, zonder tussendoortjes. Je sport en beweegt om je fit te voelen, je drinkt weinig alcohol en let speciaal op je verleidingen. Je eet als je honger of trek hebt en niet als beloning voor goed gedrag. Je volgt geen diëten en zeker geen extreme, want onderzoek leert dat ze niet helpen. Je bent niet bezig met schuld en boete. Saai? jawel, maar alles went.

Gevolg? Je hebt een leefpatroon dat bij je past. Je bent opgehouden met jojoën. Je voelt je gezond en fit. Je hebt rust in je hoofd en denkt niet aan eten.

Ik help je een nieuw leven te beginnen met een nieuwe leefstijl. Dat betekent dat je een nieuwe set afspraken maakt met jezelf over je dagelijks eten en bewegen. En dat is een verandering die je je hele leven daarna moet volhouden. Dat doe ik door je te helpen ander gedrag te leren en je te leren afspraken met jezelf te maken en je daaraan te houden. Daarbij gebruik ik elementen uit de cognitieve gedragstherapie. Daarbij gaat het erom je gedachtenpatroon te veranderen.

  • Je leert hoe je niet meer toegeeft aan eetdrang (sommige mensen noemen dit trek of honger)

  • Ook als je wilt eten, dan hoef je dat niet altijd te doen

  • Verwacht niet dat je iedere week afvalt, want dat gebeurt niet

  • Hoe langzamer je afvalt, hoe beter het is

  • Je leert hoe je verleidingen kunt weerstaan

Lees meer:

Extreme diëten werken niet of slechts tijdelijk als je wilt afvallen. Tijdens zo’n dieet is het energietekort vaak te groot en te acuut. Het lichaam herkent dan een toestand van honger en gaat vet opslaan en spierweefsel afbreken om in de energiebehoefte te voorzien. Je dagelijkse energieverbruik gaat omlaag; je wordt moe, bent vatbaarder voor ziekten en je voelt je zwak. Vaak stop je daarom na een korte periode met afvallen. Als je daarna weer normaal gaat eten, is de stofwisseling zo laag, zodat je snel weer aankomt en meestal enkele kilo’s zwaarder wordt dan vòòr het afvallen. Dit heet het jojo-effect en dat resulteert erin dat je na elk (extreem) dieet steeds zwaarder wordt.

Hoe doe je dat?

Je maakt een nieuwe set afspraken maakt met jezelf over je dagelijks eten en bewegen en ik help je daarbij.

– Ook als je wilt eten, dan hoef je dat niet altijd te doen
– Verwacht niet dat je iedere week afvalt, want dat gebeurt niet
– Hoe langzamer je afvalt, hoe beter het is
– Je leert hoe je verleidingen kunt weerstaan

Ervaringen van anderen

Veel mensen gingen je voor. Allemaal hadden ze veel baat bij overgewichtcoaching.
Lees hieronder hun verhalen.
“Sinds de coachingsgesprekken met Joke, ben ik niet meer zo gefixeerd op eten en daar door val ik vanzelf af. Ik sta minder vaak op de weegschaal en voel met stukken beter!Ik beweeg meer en zit beter in mijn vel.”
Hildegard